Nie łam się ... :) |
itp pisze: Nie łam się .... bo wolno Łam się ... bo w prosty sposób przekazujesz informacje Ostatnio znalazłem takie zestawienie : /p – stacja pracuje ze sprzętu przenośnego lub innego miejsca we własnym województwie (np. SP2AAA/p) /m – praca z pojazdu ruchomego (statek na wodach terytorialnych, samochód, rower, pociąg) (np. SQ4BBB/m) /cyfra – praca chwilowo z innego okręgu (np. SP5CCC/9) /mm – praca ze statku na wodach międzynarodowych (np. SP1WWW/mm). /am – praca z powietrza (bez dodatkowego pozwolenia radiowego w przypadku paralotni, jednak może być potrzebna dodatkowa zgoda na pracę z samolotu) (np. SP7EEE/am). /d – praca z miejsc katastrof i klęsk żywiołowych (z ang. disaster, katastrofa, np. SP9ABC/d) /QRP – praca z transceivera o małej mocy (poniżej 5W) Powyższa lektura zachęca do pytania ile razy można się łamać ![]() Pozdrawiam wszystkich (zakładam ze jestem na żaglach na mazurach i mam małą moc) Tomek SP9ITP/4/M/QRP ![]() ![]() ![]() Tomek, Przykład z Twoim znakiem zupełnie wg mnie nieprawidłowy. Łamiesz się tylko raz. Sam decydujesz przez co. /p niekoniecznie we własnym województwie może być zamiast cyfry gdy pracujemy z pola /p jest obowiązkowe w zawodach Fieldday (inaczej stacja jest klasyfikowana jako fixed), /p zalecane przy pracy SOTA, SPFF (po prostu informacja dla korespondentów, a nie spełnienie jakiegoś wymogu formalnego) /m informacja, że QSO nie jest do niczego korespondentowi zaliczane /QRP jest nieprawidłowe. Stosowane czasem aby zwrócić uwagę jakiejś stacji. Zazwyczaj skuteczne jeżeli w ogóle nas usłysza /mm budzi najwięcej kontrowersji, nie tylko w SP, ale tu regulamin radiokomunikacyjny ITU nie pozostawia miejsca na watpliwości i interpretację. Z jednostki pływającej, na wodach międzynarodowych, za zgodą kierownika (kapitana) jednostki. Całkiem niedawno przez jedno z forów amerykańskich przetoczyła się dyskusja ponieważ jeden z krótkofalowców amerykańskich w trakcie rejsu postawił na pokładzie Buddipole rozłozył KX3 i zaczął pracować /mm. Został wysadzony na Florydzie, a swoje żale wylał na forum. Spotkał się z dosyć jednoznacznym odzewem "siedź cicho i ciesz się, że Cię nie zamknęli" Absolutnie niedopuszczalna jest praca z obcego portu jako sp..../mm Wtedy po prostu np LA/SP.... Reszta to już kwestia zdrowego rozsądku. Mam nadzieje, że nie rozpowszechni się w SP /pm (pieszy) /bm (rower) bo doszlibysmy do absurdu. Lubuja sie w tym koledzy z drugiej strony kałuży. Dorzucę jeszcze do tego łamanie się przy pracy w obcym kraju. Nie wszędzie gdzie wazna jest licencja CEPT możemy po prostu zacząć pracować. Niektóre kraje wymagają powiadomienia lokalnego odpowiednika UKE. Przed wyjazdem proponuję się zawsze zapoznać z lokalnymi przepisami. To szczególnie istotne w tzw terytoriach zamorskich niektórych krajów (np G, F, OZ, LA, PA), gdzie często trzeba uzyskać tamtejszą licencję. Niektóre kraje wymagają aby łamac się przez prefix w całości. Może akurat przykład nietrafiony, ale chodzi o ideę np. OZ4/SP1JPQ. Użyłem przykładu OZ4 bo to daje korespondentowi informację, ze QSO zalicza się do IOTA. Pozdrawiam Jurek SP1JPQ & SO1D |